18 Jan, 2017

Facebook Live – klātbūtnes un ticamības efekts

Lūkojoties nākotnē, prominenti tirgus pētījumu centri un tehnoloģiju eksperti prognozēja, ka 2017. gads varētu nest ievērojamas izmaiņas kādā gana konservatīvā jomā – personīgo iespaidu nodošanā apkārtējiem. Daudzus gadsimtus, pat tūkstošgades, galvenais veids kā dalīties paša piedzīvotajā, bijusi runa. Stāsti, no kuriem gadu gaitā pazūd detaļas un to vietu ieņem iztēles radītās ainas. Tos papildinājuši zīmējumi, tad fotogrāfijas un visbeidzot arī video. Tomēr visa blakusinformācija vienmēr bijusi manipulējama, un galvenais vēstījums kā bija, tā joprojām ir atkarīgs no paša stāstītāja interpretācijas. Vismaz līdz šim brīdim.

Kad pirms nepilna gada Facebook prezentēja jauno rīku Live, viņi teju 2 miljardus tīkla lietotāju apveltīja ar iespējām bez kavēšanās nodot savām acīm redzamo pārējai pasaulei video formātā. Pavērās jauni klātbūtnes efekta apvāršņi arī no vietām, par kuru pastāvēšanu pat nenojaušam.

spice-street-style-party-ar-holi-08

Jautājums, vai cilvēki patiešām ir gatavi mainīt paradumus un izjust šo klātbūtnes efektu? Aģentūras Prospero rīkotajos pasākumos kopš 2016. gada oktobra esam eksperimentējuši ar Facebook Live, kas ļāvis novērot zīmīgas tendences.

Kā jau ar jaunajām lietām ierasts, interese par tām rodas pamazām. Ar katru mūsu pasākumu tiešraides skatījumu skaits pakāpeniski pieauga, līdz 8. marta sieviešu sveikšanas akcija Spicē mūs pamatīgi pārsteidza. Deviņas minūtes garā Facebook Live tiešraide, kurā pie tirdzniecības centra nolaidās helikopters un piloti apdāvināja dāmas ar ziediem, sasniedza 33 082 skatījumus. Viena skatījuma laiks bija četras reizes ilgāks nekā atsevišķi sagatavotajam, elegantajam video sižetam par šo akciju.

Ko varam secināt pēc šiem novērojumiem? Acīmredzot tiešraides formāts cilvēkos rada lielāku ziņkāri salīdzinoši ar ierasto video formātu un glīti samontētajiem kadriem. Cilvēkiem rodas dabiska interese par savas pieredzes nodošanu un citu pieredzes izdzīvošanu tiešsaistē. Dzīvā pārraide arī ilgāk notur skatītāja uzmanību – ir vajadzīgas daudz vairāk sekundes, lai saprastu notiekošo. Savukārt koncentrēts sižets sniedz atbildes ātri, jo tajā izgriezts viss liekais un atstāts tikai vēlamais.

Mūsu nākamais solis ir mudināt pasākumu apmeklētājus pārraidīt no sava skatu punkta redzamo tiešraidē. Tā ir iespēja izplatīt informāciju bez masu mediju starpniecības un piesaistīt interesentus savam publiskajam pasākumam. Tādējādi arī tiek bagātināta skatītāju informatīvā bāze, viņi redz to, kas paslīd garām „oficiālajai” kamerai.

Sabiedrisko attiecību aģentūrām šāda personīgās pieredzes pārraidīšana rada arī jaunus draudus. Pieaug risks, ka publiski pasākumi būs vājāk apmeklēti, jo mazāk aktīvie cilvēki izmantos iespēju izjust klātbūtnes efektu caur draugu un paziņu telefonu kamerām, pašiem paliekot mājās. Var veidoties deleģēšanas sistēma, kur no vienas draugu grupas uz katru pasākumu ierodas viens pārstāvis un tiešraidē apgādā ar informāciju pārējos. Katrā ziņā aģentūrām tuvākajos gados jārēķinās ar strauju cilvēku uzvedības maiņu un savām spējām tai ātri pielāgoties.

Trackback URL: https://prospero.lv/2017/01/18/facebook-live-klatbutnes-un-ticamibas-efekts/trackback/